به گزارش تک کاپ و به نقل از پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگر قصد خرید از فروشگاه شهر لوازم خانگی را دارید، بدانید و آگاه باشید اگر به هر دلیلی پس از واریز پیش پرداخت برای خرید اقساطی از شهر لوازم خانگی از خرید منصرف شدید، شهر لوازم خانگی پولتان را پس نمیدهد. در این شرایط از سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان انتظار می رود که به این موضوع ورود کرده و جلوی تخلفات شهر لوازم خانگی را بگیرد.
وضعیت معیشتی مردم کشور در شرایط خوبی قرار ندارد و هیچکس نمی تواند منکر این درد اقتصادی مردم شود. حال در این شرایط از سرمایه دارانی که غم نان ندارند انتظار می رود که بر اساس قوانین و مقررات رفتار کنند، قوانینی که می گوید مشتری پس از فسخ قرارداد باید تمام و کمال پول خودرا دریافت کند.
مدت زمان زیادی از افتتاحیه یکی از بزرگترین فروشگاه های لوازم خانگی در کشور نمی گذرد اما آنطور که مشتریان ناراضی شهر لوازم خانگی می گویند این مجموعه رفتارهای نامناسبی نظیر ارسال دیر هنگام کالا و خلف وعده ، گران بودن قیمت برخی از کالاها نسبت به بازار و سایت های فروشگاهی، حذف و سانسور نظرات مشتریان ناراضی از صفحه اینستاگرام شهر لوازم خانگی، بلاک کردن مشتریان ناراضی از صفحه اینستاگرام، برخورد نامناسب برخی از فروشنده ها با مشتری و … در کارنامه فعالیت خود ثبت کرده و در تازه ترین اتفاق رخ داده یکی از مشتریان ناراضی شهر لوازم خانگی از تخلف آشکار شهر لوازم خانگی پرده برداری کرده است.
شهر لوازم خانگی پولتان را پس نمی دهد
آنطور که مشتری ناراضی شهر لوازم خانگی می گوید اگر قصد خرید از این فروشگاه لوازم خانگی را دارید، باید بدانید که شهر لوازم خانگی پس از دریافت پول، علاوه بر اینکه احتمالا کالای شما را خیلی دیر ارسال کند، پس از انصراف شما از خرید پولتان را پس نمی دهد.
این مشتری ناراضی شهر لوازم خانگی به خبرنگار «ال کا ایران» گفت : برای خرید اقساطی از شهر لوازم خانگی به همراه یکی از دوستانم به این فروشگاه رفتیم و قصد خرید یک عدد ماشین لباسشویی جی پلاس را داشتیم. فروشنده پس از محاسبه سود گفت که باید مبلغی را به عنوان پیش پرداخت بدهید و چک های مروبط به اقساط را برای ما بیاورید.
وی ادامه داد : پیش پرداخت را برای فروشگاه شهر لوازم خانگی واریز کردیم و از فروشگاه خارج شدیم تا برگه های چک را بیاوریم. برای جور کردن چک ها کمی به مشکل برخورد کردیم و حدودا 20 روز بعد شهر لوازم خانگی برگشتیم تا چک ها را به فروشگاه بدهیم و کالا را تحویل بگیریم.
این مشتری ناراضی شهر لوازم خانگی گفت : فروشنده چک هارا قبول نکرد و گفت که بیشتر از 9 روز از زمان واریز پیش پرداخت شما گذشته و قیمت کالا تغییر کرده است!!! در نتیجه قیمت چک هایی که آورده اید باید تغییر کند. ما که از این رفت و آمد خسته شدیم و سخت بود که برگردیم و چک ها را تغییر دهیم، به فروشنده گفتیم از خرید در شهر لوازم خانگی پشیمان شده ایم، پولمان را پس بدهید. فروشنده در جواب گفت : شهر لوازم خانگی پول گرفته شده را پس نمیدهد، یعنی نمی توانیم پول مشتری را پس بدهیم!!!
وی گفت : مانده بودیم که چه کنیم، پول داده بودیم و فروشنده شهر لوازم خانگی میگفت که نمیتوانید از خرید انصراف دهید و پولتان را پس بگیرید. بروید بگردید ببینید چه محصولی با این قیمت وجود دارد، همان را جای پولتان بردارید.
قانون سازمان حمایت چه می گوید؟
بر اساس قانون سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در بخش وظایفعرضهکنندگان کالا و خدمات در قبال حقوق مصرفکنندگان، ماده 2 میگوید ” اگر موضوع معامله جزئی (عین معین) باشد مشتری میتواند معامله را فسخ کند یا ارش کالای معیوب و سالم را مطالبه کند و فروشنده موظف است پرداخت کند.”
در این شرایط فروشنده کالا باید پول دریافت شده از مشتری را تمام و کمال و بدون هیچ کسری به مشتری بازگرداند. بر اساس همین قانون، فروشگاه شهر لوازم خانگی یک تخلف آشکار کرده و باید پاسخگو باشد.
مدیران شهر لوازم خانگی باید بر اساس قانون و مقررات تعیین شده رفتار کنند و اگر جز این باشد، باید نهادهای نظارتی بدون کوچکترین مماشاتی با آن برخورد کنند. در مورد ذکر شده یک نکته دیگر نیز وجود دارد و آن دریافت پیش پرداخت است. در شرایطی که خریدار مبلغی معادل 1 میلیون و 600 هزار تومان پرداخت کرده، شهر لوازم خانگی این حق را دارد که بعد از چند روز به مشتری بگوید قیمت محصول افزایش پیدا کرده و باید قیمت اقساط در چک ها تغییر کند؟ محصولی که با قیمت قبلی خریداری شده، چرا باید به قیمت جدید فروخته شود؟ مگر این کار جرم نیست؟ هدف از دریافت پیش پرداخت چیست ؟ اینکه به مشتری بگویید تا 9 روز زمان داشته اید از کدام ماده و قانون آمده؟ مگر قوانین و مقررات فروش را فروشنده تعیین می کند؟
گرچه در این شرایط مشتری ناراضی شهر لوازم خانگی باید این تخلف شهر لوازم خانگی را از طرق قانونی پیگیری میکرد اما این رافع مسئولیت شهر لوازم خانگی و البته سازمان حمایت نیست. در این شرایط انتظار می رود که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده به این موضوع ورود کرده و بنا بر وظیفه ذاتی خود جلوی ضرر و زیان مشتریان شهر لوازم خانگی را بگیرد.