«هوندا سیویک اسآی» (Honda Civic Si) در مدل ۲۰۲۲ با وجود قدرت اندکی پایینتر از نسخهی قبلی، بسیار بهصرفهتر شده است. موتور ۱.۵ لیتری بنزینی توربوشارژر هماکنون ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و این یعنی نسبت به مدل قبلی ۵ اسب بخار کاهش داشته است. اما این همهی ماجرا نیست و مهندسان روشهای دیگری برای بهبود عملکرد این سدان اسپرت یافتهاند.
برای نمونه گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر که در نسخهی قبلی ارائه میشد، اکنون با ۳۰۰ پله بهبود، در ۱۸۰۰ دور در دقیقه آغاز میشود که نشان از شتابگیری بهتر نسخهی جدید دارد. در انتهاب بازهی این انتقال قدرت، طبق اعلام هوندا موتور سیویک Si بهبود یافته تا با ۶۰۰۰ دور در دقیقه به عنوان قله و ۶۵۰۰ به عنوان حد نهایی بازه، قدرت بیشتری را به چرخها منتقل کند.
همانطور که پیش از این اعلام شده بود، هوندا سیویک Si 2022 تنها با جعبه دندهی دستی ۶ سرعته دردسترس است و همراه با فناوری Rev-Matching عرضه میشود که از تیپ Type R وام گرفته شده است.
مهندسان همچین گیربکس را برای ارائهی ۱۰ درصد جابهجایی کوتاهتر دسته و احساس تغییر دندهی بهتر بهبود دادهاند. دسته دنده همچنین با پرداخت آلومنیومی و چرم که در دستگیرههای Type R دیده میشود، همراه شده است.
هوندا برای جدیدترین نسخهی رقیب «فولکسواگن جتا جیالآی» (VW Jetta GLI) یک سیستم اگزوز دوگانهی جدید را با ۲۷ درصد جریان خروجی بهتر نسبت به سیویک تورینگ معمولی توسعه داده است. علاوه بر این چرخ لنگر تکجرم خودرو هماکنون ۲۶ درصد سبکتر از مدل قبلی است و به لطف کاهش ۳۰ درصدی اینرسی، موتور خودرو به گاز دادن سریعتر از قبل پاسخ میدهد.
یک دیفرانسل لغزش-محدود بخشی از تجهیزات استاندارد و سیستم تعلیق عقب چندپیوندی خودرو است. همانطور که انتظار میرفت ترمزهای Si با روتورهای ۱۲.۳ اینچی در محور جلو و روتورهای ۱۱.۱ اینچی در عقب بزرگتر از ترمزهای معمولی سیویک هستند.
رینگهای ۱۸ اینچی با طراحی ۱۰ پره و مشکی مات هم ظاهری منحصربهفرد به خودرو دادهاند و با لاستیکهای چهارفصل ۲۳۵/۴۰ R18 یا لاستیک تابستانی اختیاری عرضه میشوند. همچنین رنگ مروارید نارنجی آتشین که برای نخستین بار در نوامبر ۲۰۲۰ در سیویک پروتوتایپ دیده شده بود، اکنون فقط برای Si دردسترس است.
ظاهر بیرونی خودرو در یک تحول، تهاجمیتر و در عین حال ظریف را در مدل معمولی به همراه دارد. اسپویلر در صندوق عقب به رنگ مشکی براق است و رنگ مکمل تیره برای درپوشهای آینهی جانبی و اطراف پنجره استفاده شده است. اسپویلر زیر بدنه در جلو هم مدل Si را نشان میدهد و با نشان قرمز روی جلوپجره همراه شده که از سیویک هاچبک ۲۰۲۲ الهام گرفته است.
فضای داخی نسخهی ۲۰۲۲ تا حد زیادی به سدان معمولی شباهت دارد اما با بسیاری از نوارهای قرمز، پدالهای آلومنیومی و یک جفت صندلی اسپرت با پشتی یکپارچه و پشتیبانی جانبی بهتر برای سرنشین همراه شده است.
با توجه به اینکه هوندا از سبک بدنهی کوپه برای نسل یازدهم سیویک استفاده میکند، دیگر Si دو در وجود نخواهد داشت. فروش این سدان پیش از پایان سال آغاز میشود و پس از آن هاچبک نوع R با گیربکس دستی در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد. همچنین سال آینده آکورا اینتگرا را به شکل یک لیفتبک پنج در و با جعبهدندهی دستی خواهیم دید که احتمالا پایهی یک سیویک جذاب در سال آینده خواهد بود.