یکی از قابلیتها، به کاربران اجازه میدهد که تا ۹۰ روز قبل از برگزاری یک لایو، آن را برنامهریزی کنند و سپس این خبر را به اطلاع طرفداران خود برسانند.
علاوه بر این، باید به «حالت تمرین» (Practice Mode) هم اشاره کنیم که به افراد اجازه میدهد قبل از برگزاری لایو، در همان محیط اینستاگرام یک لایو موقتی و خصوصی ایجاد کنند تا مواردی مانند وضعیت اینترنت، محتوای لایو، نورپردازی و دیگر موارد اینچنینی را با طرف مقابل بررسی کنند.
باید خاطرنشان کنیم سرویسهایی مانند یوتیوب، تیکتاک و حتی خود فیسبوک مدتهاست که از قابلیت برنامهریزی برای لایو بهره میبرند و حالا کاربران اینستاگرام هم میتوانند از این مشخصه استفاده کنند. در اینستاگرام بعد از مشخص کردن تاریخ برگزاری لایو، امکان اشتراکگذاری تاریخ آن از طریق پست و استوری وجود دارد.
تیکتاک که مهمترین رقیب اینستاگرام محسوب میشود، اخیرا توجه بیشتری به لایو نشان داده و مثلا حالا کاربران این اپلیکیشن در بخش Explore به راحتی میتوانند به لایوهای افراد مختلف دسترسی پیدا کنند. اینستاگرام هم اخیرا در حال تغییر استراتژی خود در قبال ویدیوها است. مدتی قبل این شرکت برند IGTV را کنار گذاشت و این ویدیوها دیگر در فید اصلی نمایش داده میشوند.
از طرف دیگر، دکمهی مربوط به بخش Reels همچنان در بخش مرکزی دکمههای ردیف پایین اپلیکیشن قرار دارد و این یعنی اینستاگرام همچنان به موفقیت این ویدیوهای کوتاه چند ثانیهای امیدوار است. اینستاگرام اعلام کرده که قابلیت برنامهریزی برای برگزاری لایو برای تمام کاربران ارائه شده ولی «حالت تمرین» به زودی فعال خواهد شد.