شرکت اسنوا در 10 سال اولیه فعالیت خود همواره در سایه دیگر برندهای قدرتمند مانند سامسونگ، الجی، بوش، سونی و… فعالیت میکرد و با ارایه محصولات ارزانتر نسبت به نمونههای خارجی و شعار حمایت از محصول ایرانی، توانسته بود نام و اعتبار خوبی برای خود و محصولات ایرانی دست و پا کند.
اما در 5 سال اخیر همزمان با افزایش نرخ دلار و تشدید تحریمها علیه ایران، قیمت محصولات خانگی برندهای خارجی رشد چشمگیری کرد و تعدادی از برندهای مطرح نیز به صورت رسمی، بازار ایران را ترک کردند، در این بازه زمانی چندین برند ایرانی با تبلیغات فراوان و افزایش تولید، به عنوان جانشین برندهای خارجی مطرح شدند.
تا پیش از این اتفاق، اسنوا برندی بود که محصولاتی با کیفیت متوسط را ارایه میداد و قیمتش هم از برندهای خارجی مناسبتر بود، اما زمانی که از شما به عنوان جانشین سامسونگ و الجی یاد میشود، اوضاع متفاوت است. در این شرایط باید تولید خود را با حفظ کیفیت افزایش داده و خدمات پس از فروشتان را نیز به تعداد مشتریان گسترش دهید. اما به نظر میرسد برند اسنوا و چندین برند ایرانی دیگر آمادگی این قدم بزرگ را نداشتند و تا حد زیادی نتوانستند از پس این مسئولیت بر بیایند.
با افزایش تبلیغات و تولیدات برند اسنوا، مشتریان این برند نیز افزایش پیدا کرد و به تبع آن نارضایتیها و انتقادات از این شرکت نیز به بالاترین حد خود رسید. اسنوا در بازاری که برندهای خارجی یا در آن حضور ندارند یا محصولاتشان با قیمتهای نجومی به فروش میرسد، تقریبا بیرقیب است و تنها چند برند ایرانی دیگر را میتوان به عنوان رقیب این شرکت نام برد. زمانی که در بازار بیرقیب باشید، مردم مجبور به استفاده از خدمات یا محصولات شما میشوند، وضعیت اسنوا در ایران هم به همین شکل است.
چرا نباید به سراغ محصولات اسنوا برویم؟
در حال حاضر اسنوا به عنوان معتبرترین برند ایرانی بازار شناخته میشود، برندی که محصولات خوبی را تولید میکند اما ایرادات فراوانی هم به کیفیت محصولات و ارایه خدمات این شرکت وارد است، در این مطلب به 5 مشکل بزرگ برند اسنوا که مشتریان این شرکت انتقادات فراوانی به آنها دارند، خواهیم پرداخت، با آیتیرسان همراه باشید:
عدم تحویل به موقع کالا
برای قضاوت منصفانه در مورد یک برند باید از تولیدات آن استفاده کرد، اما با اسنوا پیش از استفاده از محصول به مشکل خواهید خورد. در سال پایانی قرن قرار داریم و شاید فکر کنید که در این روزگار مدرن، خرید یک محصول چالش خاصی محسوب نمیشود، تنها به یک سایت اینترنتی سر میزنید، محصول مدنظر خود را انتخاب کرده، پول را واریز میکنید و کالا را به سرعت درب منزل دریافت خواهید کرد. در مورد اسنوا، مورد آخر متفاوت است.
اسنوا محصول را به صورت اینترنتی به فروش میگذارد، پول آن را هم دریافت میکند اما آن را به این راحتیها تحویل نمیدهد. این مشکلی شایع است که افراد زیادی در شبکههای اجتماعی نسبت به آن اعتراض کردهاند، حتی اگر در اطرافیان شما کسی به صورت اینترنتی محصولات اسنوا را خریداری کرده باشد، احتمالا با این مشکل مواجه شده است.
مشکل تاخیر در تحویل به یک روز یا چند روز ختم نمیشود، گاهی ممکن است تا چند هفته یا ماه محصول شما با وجود پرداخت وجه به دستتان نرسد، پشتیبانی هم در این مورد تنها وعده و وعید میدهد. البته کمی جلوتر در مورد پشتیبانی اسنوا صحبت خواهیم کرد، اما مشکل تاخیر در تحویل باعث شده تا محصولات اسنوا دیگر در سایت این شرکت به فروش نرسد، حتی در فروشگاهی مانند دیجیکالا نیز یک سری از تولیدات اسنوا مانند تلویزیونهای این شرکت موجود نیست یا تنها چند مدل خاص در تعدادی محدود به فروش میرود.
پشتیبانی ضعیف اسنوا
اسنوا یکی از پرشکایتترین برندها در صنف لوازم خانگی تهران است، شکایات مردمی از این برند شامل تاخیر در تحویل کالا، پشتیبانی و خدمات پس از فروش ضعیف میشود. با وجود مشکلات متعددی که مشتریان با برند اسنوا دارند، پشتیبانی پاسخگو و مسئولیت پذیر میتواند تا حد زیادی از نارضایتی مشتریان را کاهش دهد، اما ظاهرا اینگونه نیست.
پشتیبانی ضعیف، پاسخهای غیر قابل اطمینان و وعدههای به اصطلاح سر خرمن موجب شده تا خریداران تکلیف خود را برای تحویل کالا، خدمات پس از فروش و دیگر مشکلات به وجود آمده ندانند. پشتیبانی اسنوا به جای آنکه یک مرجع پاسخگو باشد، به افزایش بلاتکلیفی و دغدغههای ذهنی شما کمک میکند و معمولا پاسخ درست و حسابی در مورد مشکلات شما ندارد.
پشتیبانی و پاسخگویی ضعیف نیز یکی از مواردی است که بسیاری از کاربران در شبکههای اجتماعی به آن معترض هستند، حداقل انتظاری که از یک شرکت بزرگ میتوان داشت، پاسخگویی و ارایه راه حل در زمان بروز مشکلات است، اما این انتظار با پشتیبانی اسنوا کمتر برآورده میشود.
قیمتهای غیر رقابتی
اسنوا از جمله برندهایی بود که محصولاتش با قیمت رقابتی، توانایی مقابله با دیگر برندهای ایرانی و خارجی بازار را داشت، اما حالا اسنوا خود را به عنوان یک برند مطرح و به نوعی پرچمدار برندهای ایرانی میداند و قیمتهایش از دیگر برندهای ایرانی یک پله بالاتر است. در مورد محصولات مختلف میتوانید کالایی با همان کیفیت ولی قیمتی کمتر از نمونه محصول اسنوا پیدا کنید.
در مورد برندهای داخلی که باید گفت اسنوا گرانترین برند ایرانی در بازار لوازم خانگی است، از طرفی قیمت محصولات این شرکت تا حدودی برابر با برندهای برتر دنیا مانند الجی و سامسونگ است یا حداقل اختلاف قیمتی بسیار کمی با این برندها دارد، به گونهای که شما با صرف چند میلیون تومان هزینه بیشتر میتوانید به جای یک محصول اسنوا، همان محصول را با کیفیت بیشتر از برند الجی، سامسونگ یا… خریداری کنید.
کیفیت پایین برخی محصولات
شکایت از کیفیت محصولات اسنوا بسیار زیاد است، فرقی ندارد شما تلویزیون، ماشین لباسشویی، سایدبایساید یا دیگر محصولات اسنوا را خریداری کرده باشید، در هر صورت نارضایتی زیادی از برخی تولیدات این برند وجود دارد. میتوان گفت در میان برندهای ایرانی، اسنوا قافیه را به دیگر شرکتها باخته است، به طور مثال تلویزیونهای اسنوا بیشترین نارضایتی را در میان محصولات این شرکت دارند، اغلب تلویزیونهای این شرکت از نظر تصویر و طول عمر کیفیت خوبی را ارایه نمیدهند و یا مثلا کنترل تلویزیونهای اسنوا رسما با مشکل هنگ کردن طرف هستند! تصورش را بکنید که دکمه کنترل را فشردهاید و بعد از چند ثانیه تازه فرمان شما اجرا میشود! این درحالی است که در میان برندهای داخلی، تلویزیونهای ایکس ویژن، جیپلاس، شهاب و… با کیفیت مناسبتر، قیمت کمتر و رضایت بیشتر مشتریان بیشتر به فروش میروند.
لباسشوییهای اسنوا نیز از نظر قیمت و کیفیت به پای برند پاکشوما نمیرسند یا در بازار اجاق گاز محصولات برند سینجر قیمت بهتری دارند.
خدمات پس از فروش آزار دهنده
خرید محصولات اسنوا دو مسیر را پیش پای شما میگذارد، یا کالایی که میخرید کیفیت خوبی دارد و احتمالا چند سالی برایتان کار میکند، یا آنکه از همان ابتدا درگیر پشتیبانی و خدمات پس از فروش این شرکت خواهید شد. در واقع خرید از اسنوا تا حدودی به خرید یک تخم مرغ شانسی شباهت دارد. اگر کالایی که از شرکت اسنوا خریداری کردهاید خراب شود، تعمیرکاران این شرکت برای همیشه مهمان خانه شما خواهند بود، محصولات اسنوا با قطعات درجه یک ساخته نمیشوند، به همین دلیل خیلی زود باید مزاحم تعمیرکاران و سیستم خدمات پس از فروش این شرکت بشوید، در این حالت هم با پرداخت هزینه تنها چند وقتی کالا درست و حسابی کار خواهد کرد و مجددا باید با خدمات پس از فروش تماس بگیرید.
در واقع خدمات پس از فروش اسنوا نمیتواند به خوبی کالای شما را تعمیر کند، به نظر میرسد مشکل از جایی دیگر است اما به هر شکل شما طی چند سال، به اندازه یک جنس نو باید خرج تعمیرات دهید، تعمیرکاران اسنوا هم مدام میآیند و میروند و کالای شما را نهایت برای 6 ماه تعمیر میکنند، بعد از چند ماه دوباره روز از نو روزی از نو.